To jest archiwalna wersja strony!

Zamieszczone na niej tresci moga być zdezaktualizowane.

Aktualna strona znajduje się pod adresem:

www.kocmyrzow-luborzyca.ug.gov.pl


Informacja dotycząca utraconych dowodów osobistych.
Wprowadzenie: Jacek Kaczmarczyk   
05.02.2016.

W związku z sygnałami o posługiwaniu się przez obywateli polskich dowodami osobistymi, które zostały zgłoszone jako utracone, a następnie odnalezione, informujemy o konsekwencjach posługiwania się takimi dokumentami.

Dowód osobisty zgłoszony jako utracony jest nieodwracalnie unieważniony w Rejestrze Dowodów Osobistych, do którego dostęp regulują przepisy ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych. Informacja o utracie i unieważnieniu dowodu jest niezwłocznie przekazywana do Systemu Informacyjnego Schengen, a także do wykazu unieważnionych dowodów osobistych. Posługiwanie się dowodem osobistym zgłoszonym jako utracony może więc powodować negatywne konsekwencje dla jego posiadacza podczas przekraczania granic lub dokonywania czynności prawnych na podstawie tego dokumentu. Dowód osobisty unieważniony w systemie na skutek utraty nie nosi fizycznych znamion unieważnienia, przez co może sprawiać wrażenie dokumentu ważnego, niemniej dokument ten nie służy już do potwierdzania tożsamości i przekraczania granic państw.
Unieważnionym dowodem osobistym nie można się posługiwać.

Pamiętajmy również, że zgodnie z obowiązującą ustawą, osoba, która znalazła cudzy dowód osobisty jest zobowiązana przekazać ten dokument organowi dowolnej gminy, policji, innemu organowi administracji publicznej lub placówce konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej. Dowód osobisty przekazany organowi, który go wydał podlega unieważnieniu.

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »